Lainasin juuri vähän aikaa sitten tuon "Kauhalla ja vasaralla". Kirjastotyöntekijä, jonka tiskille menin aarteitani lainaamaan, opasti minua lainausautomaatin suuntaan. "Mutta jos sulla ei ole kiire, niin voisitko sä ottaa nämä..." yritin sönkätä. " "Minä voin kyllä auttaa, jos et osaa käyttää sitä automaattia", rouva vastasi. "No enköhän minä siitä selviä itsekin", tiuskaisin siihen ilman kiitosta tai heitä, ja kurvasin automaatille. Ketutti niin kovasti, kun en voinut saada asiakaspalvelua ihmiseltä. Mutta enpä kai olisi sitä ansainnutkaan, kiukuttelija.
Ei kyllä juuri tule mieleen sellaista, että olisi saanut huonoa palvelua kirjastossa. Mutta miksi ollaan siirtymässä niihin pahuksen automaatteihin? Olisi mukava kuulla jonkun kirjastossa työskentelevän näkökulma asiaan. Hyvä ja ystävällinen palvelu kirjastossa kun voi piristää koko päivän :).
Sohvi: On kyllä ikävää, jos väki ohjataan automaateille. Tampereen kirjastoissa se taitaa olla suuntaus. Meiltä onneksi automaatti puuttuu ja kirjaston tädit huikkaavat jo ovelle jos varatut kirjat ovat tulleet, kysyvät myös aina saako vanhenevat uusia jne. Pitäisi varmaan antaa joskus ihan tunnustusta heille suoraan.
Leena:Kyllä ihmisten antama palvelu vaan on niin paljon lämpimämpää.
Suomen kirjastolaitos on todellinen lahja suomalaisille! Taalla (Italiassa) sita palvelua todella kaipaan. Vahinko vain, etta Suomessa kirjastojen(kin)henkilokuntaa vahennetaan ja vahennetaan. Minakin kylla mielummin asioin ihmisten kuin koneiden kanssa. Jos mahdollista
I love my library too. It's a short walk away in an old brick craftsman style building with a slate roof. It's great to visit but I love the catalogue system best. I can sit at my computer at home and order up any book that the library system has and it will come to my local library. Sometimes, there is a wait list but the time passes quickly and there are always more books.
Lissu: Myös kirjastotyöntekijöiden palkat ovat koulutukseen nähden aika surkealla tasolla. Kirjasto jos mikä on yleissivistävä palvelu.
Blackbird: The building where your library is sounds good - just the right atmosphere for books. We have the catalogue system too and it is so practical.
Hehee, aika moni noista lainaamistasi löytyy täältä kotihyllystä ;)
Meidän lähikirjastoihminen on tuonut kerran lauantai-iltana mun postilaatikkoon laput varaamieni kirjojen saapumisesta! Hän oli pystyttämässä remontista avautuvaa kirjastoa ja oli kotiin päin menossa pyörällä, niin "aattelin siinä samalla tipauttaa" :D Tämä siis 2000-luvulla ja Tampereella. Suosituksestaan siirryin tekstaripalveluun; saan tekstarin, kun joku varaamani kirja on tullut kirjastooni. Kätevää kuin mikä!
Minä kaipaisin kovasti kirjastoa. Haluaisin siis suomalaisten kirjojen kirjaston tähän nurkille;-)
Minäkin asioiin mieluummin ihmisten knassa, mutta muistan kun joku aika sitten jossakin blogissa oli puhetta juuri kirjastoista ja automaateista niin yllättävän moni kommentoi että menee mieluummin koneelle kun "ei viitti puhua" niiden ihmisten kanssa. Ja on kuulemma niin paljon nopeampaakin (mihin helvettiin kaikilla on muka kiire??) ja sitten joku sanoi ettei palautuksissa "voi luottaa niihin täteihin".
Tippi: Sullapa vasta yliveto kirjastontäti on. Nämä huolisin ilomielin kaikki omaankin kirjahyllyyni.
Agneta:Tack so mycket, so nice of you to leave a comment.And welcome back.
Violet: Mielestäni täällä ollaan jo vähän liian tottuneita itsepalvelukulttuuriin ja samalla kuitenkin ihmetellään, minne kaikki työpaikat katoavat. Harva on se automaatti, joka osaa suositella hyvää lukemista tai vinkata sopivista uutuuksista. Luulisi, että sieltä löytyisi käyttäjiä suomalaiskirjastolle, kun kaupungissa kuitenkin meppejä ja lobbareita aika joukko.
Violet:Totta kyllä, että nimekkeiden määrä on kirjastossa aika ratkaiseva tekijä. Todellista valinnanvaraa on oltava, jotta pääsee todelliseen kirjastotunnelmaan.
Mun lähikirjastossa tuo käsityökirjapuoli on aika kehno, samoin sisustus yms. Uusia ruokakirjoja sinne ei ole varmaan tullut vuosikymmeniin. Mutta kaunokirjallisuutta sieltä saa tosi nopeasti uutena ja lastenkirjallisuus on huipputasoa. Em. kirjastoihminen on erikoistunut ja vissiin ihan kuulukin tästä lastenkirjapuolestaan.
Merru: Sitku sulla ei ole enää tämmösiä kesiä, sitten sunkin hyllysi täyttyy ihan liikaa...
Tippi: lastenkirjojen kohdalla ollaan mekin kirjaston suurkuluttajia. Meidän kirjasto on sen verran pieni,että esillenostetut uutuudet huomaa varmasti ja niitä on onneksi aika usein.
Liivia: Välillä ei tee edes mieli ajatella paljonko sakkoja on jo kirjastolle tullut makseltua vuosien saatossa -joka tapauksessa aivan liikaa. Kiitos sukkakehuista, sisko onneksi tykkäsi myös ja sopivat aivan nappiin sen jalkoihin.
15 kommenttia:
Lainasin juuri vähän aikaa sitten tuon "Kauhalla ja vasaralla". Kirjastotyöntekijä, jonka tiskille menin aarteitani lainaamaan, opasti minua lainausautomaatin suuntaan. "Mutta jos sulla ei ole kiire, niin voisitko sä ottaa nämä..." yritin sönkätä. " "Minä voin kyllä auttaa, jos et osaa käyttää sitä automaattia", rouva vastasi. "No enköhän minä siitä selviä itsekin", tiuskaisin siihen ilman kiitosta tai heitä, ja kurvasin automaatille. Ketutti niin kovasti, kun en voinut saada asiakaspalvelua ihmiseltä. Mutta enpä kai olisi sitä ansainnutkaan, kiukuttelija.
Ei kyllä juuri tule mieleen sellaista, että olisi saanut huonoa palvelua kirjastossa. Mutta miksi ollaan siirtymässä niihin pahuksen automaatteihin? Olisi mukava kuulla jonkun kirjastossa työskentelevän näkökulma asiaan. Hyvä ja ystävällinen palvelu kirjastossa kun voi piristää koko päivän :).
Meillä on myös niin mukava kirjasto ja kirjastonhoitajat. Tykkään kovasti siitä, että siellä ei ole mitään lainaus- ja palautusautomaatteja.
Sohvi: On kyllä ikävää, jos väki ohjataan automaateille. Tampereen kirjastoissa se taitaa olla suuntaus. Meiltä onneksi automaatti puuttuu ja kirjaston tädit huikkaavat jo ovelle jos varatut kirjat ovat tulleet, kysyvät myös aina saako vanhenevat uusia jne. Pitäisi varmaan antaa joskus ihan tunnustusta heille suoraan.
Leena:Kyllä ihmisten antama palvelu vaan on niin paljon lämpimämpää.
Suomen kirjastolaitos on todellinen lahja suomalaisille! Taalla (Italiassa) sita palvelua todella kaipaan. Vahinko vain, etta Suomessa kirjastojen(kin)henkilokuntaa vahennetaan ja vahennetaan. Minakin kylla mielummin asioin ihmisten kuin koneiden kanssa. Jos mahdollista
I love my library too. It's a short walk away in an old brick craftsman style building with a slate roof. It's great to visit but I love the catalogue system best. I can sit at my computer at home and order up any book that the library system has and it will come to my local library. Sometimes, there is a wait list but the time passes quickly and there are always more books.
Lissu: Myös kirjastotyöntekijöiden palkat ovat koulutukseen nähden aika surkealla tasolla. Kirjasto jos mikä on yleissivistävä palvelu.
Blackbird: The building where your library is sounds good - just the right atmosphere for books. We have the catalogue system too and it is so practical.
Hehee, aika moni noista lainaamistasi löytyy täältä kotihyllystä ;)
Meidän lähikirjastoihminen on tuonut kerran lauantai-iltana mun postilaatikkoon laput varaamieni kirjojen saapumisesta! Hän oli pystyttämässä remontista avautuvaa kirjastoa ja oli kotiin päin menossa pyörällä, niin "aattelin siinä samalla tipauttaa" :D Tämä siis 2000-luvulla ja Tampereella. Suosituksestaan siirryin tekstaripalveluun; saan tekstarin, kun joku varaamani kirja on tullut kirjastooni. Kätevää kuin mikä!
tippi
So nice blogg! I will come back soon!
Agneta from Sweden & Österlen (Österlen is Swedens Provence...)
Minä kaipaisin kovasti kirjastoa. Haluaisin siis suomalaisten kirjojen kirjaston tähän nurkille;-)
Minäkin asioiin mieluummin ihmisten knassa, mutta muistan kun joku aika sitten jossakin blogissa oli puhetta juuri kirjastoista ja automaateista niin yllättävän moni kommentoi että menee mieluummin koneelle kun "ei viitti puhua" niiden ihmisten kanssa. Ja on kuulemma niin paljon nopeampaakin (mihin helvettiin kaikilla on muka kiire??) ja sitten joku sanoi ettei palautuksissa "voi luottaa niihin täteihin".
Tippi: Sullapa vasta yliveto kirjastontäti on. Nämä huolisin ilomielin kaikki omaankin kirjahyllyyni.
Agneta:Tack so mycket, so nice of you to leave a comment.And welcome back.
Violet: Mielestäni täällä ollaan jo vähän liian tottuneita itsepalvelukulttuuriin ja samalla kuitenkin ihmetellään, minne kaikki työpaikat katoavat. Harva on se automaatti, joka osaa suositella hyvää lukemista tai vinkata sopivista uutuuksista. Luulisi, että sieltä löytyisi käyttäjiä suomalaiskirjastolle, kun kaupungissa kuitenkin meppejä ja lobbareita aika joukko.
Joo, onhan tuolla merimieskirkolla kirjasto mutta se on sanoisinko...aika pian kahlattu. Ihan ok kirjoja kyllä paljon mutta ei tarpeeksi.
Violet:Totta kyllä, että nimekkeiden määrä on kirjastossa aika ratkaiseva tekijä. Todellista valinnanvaraa on oltava, jotta pääsee todelliseen kirjastotunnelmaan.
Mun lähikirjastossa tuo käsityökirjapuoli on aika kehno, samoin sisustus yms. Uusia ruokakirjoja sinne ei ole varmaan tullut vuosikymmeniin. Mutta kaunokirjallisuutta sieltä saa tosi nopeasti uutena ja lastenkirjallisuus on huipputasoa. Em. kirjastoihminen on erikoistunut ja vissiin ihan kuulukin tästä lastenkirjapuolestaan.
Merru: Sitku sulla ei ole enää tämmösiä kesiä, sitten sunkin hyllysi täyttyy ihan liikaa...
tippi
Minä menen kirjastossa automaatille vain yhdestä syystä; en halua kuulla kuinka paljon sakko minulla on maksamatta. Tädit sanoo sen aina:)
Tuolla alempana on maailman ihanimmat villasukat!
Tippi: lastenkirjojen kohdalla ollaan mekin kirjaston suurkuluttajia. Meidän kirjasto on sen verran pieni,että esillenostetut uutuudet huomaa varmasti ja niitä on onneksi aika usein.
Liivia: Välillä ei tee edes mieli ajatella paljonko sakkoja on jo kirjastolle tullut makseltua vuosien saatossa -joka tapauksessa aivan liikaa. Kiitos sukkakehuista, sisko onneksi tykkäsi myös ja sopivat aivan nappiin sen jalkoihin.
Lähetä kommentti